Kost & køkken

På Sportsefterskolen Aabybro tilstræber vi en sund og varieret kost. – Vi er et køkken der spejler sig i efterskolens aktive hverdag med fokus på ernæringsrigtige måltider der giver brændstof til både krop og hjerne.

Maden bliver lavet af vores dygtige mad-arbejdere der med stolthed og stor faglighed udnytter alle sæsonernes råvarer i samråd med skolens elever.

Læs om værdierner

Dansk med et twist

Selvom vi har dybe rødder i det traditionelle danske køkken, bevæger vi os dristigt på tværs af kontinenter med stor nysgerrighed og søgen efter inspiration. Vi vil udfordrer elevernes smagsløg samt åbne for en global madkasse af muligheder – hvis i tør?

“Den første der spiste en østers, var en modig mand”

Alt information om køkkenet

Alt du behøver at vide om vores kost og køkken.

Morgenmad:
Med brød fra skolens bagerafdeling, bliver dertil serveret en variation af pålæg og oste. Der kan også frit vælges i mellem den hjemmerørte yoghurt, ristet granola eller havregryn og cornflakes der også kommer i glutenfrie varianter.

Middagsmad:
Ved dagens varme ret tager vi udgangspunkt i sæsonens råvarer. – vi serverer friske grøntsager og salater – energi-givende kulhydrater med fokus på fuldkorn og kostfibre samt veltilberedt kød eller fisk. – vi bruger vores håndværk og tilsmagningsevner på bedste vis til at ramme så bredt iblandt eleverne som der er muligt.

Aftensmad:
Til aften vil det store kolde bord blive anrettet i vores spisesal. – der vil være et væld af forskelligt pålæg med dertilhørende tilbehør og et udvalg af friske salater (der gør selv skipperskræk grøn af misundelse.)

Udover de tre hovedmåltider har vi yderligere tre serveringer/mellemmåltider i løbet af dagen: Formiddagsservering, eftermiddagsservering og aftenservering. Der vil blive serveret frugt til alle serveringer, som er præget af årstidens høst. dertil kommer der enten lidt bagværk fra vores bager eller en anretning fra køkkenets kokke, der er med til at skabe et stabilt blodsukker igennem hele dagens aktive skolegang.

En væsentlig del af et efterskoleophold er også at hjælpe med alle de praktiske opgaver, der er på en skole. På den måde bliver det ikke bare en tilfældig skole – men “vores skole”.

Det betyder, at man i løbet af et skoleår har en uge, hvor man hjælper i køkkenet. Der er typisk en rotationsordning, så alle kommer igennem de forskellige funktioner, fx får eleverne en dag i bageafdelingen.​

Man har fri fra den almindelige undervisning – men er dog ansvarlig for at få lavet de lektier/afleveringer, der måtte være, imens man er i køkkenet. Dette aftaler man med lærerne i de forskellige fag.

En køkkenuge starter med et fællesmøde med køkkenet, hvor man sammen med en køkkenmedarbejder planlægger ugen. Og på samme måde vurderes ens udbytte af ugen efterfølgende. Læs om skolens kostpolitik ​her​.​

Spisesalen er et af de eneste steder på skolen, hvor alle elever og medarbejdere er samlet flere gange om ugen. ​Det er også her at alle har en mening, både om hvad sund mad er, hvad god mad er, og hvad der smager godt.

I det følgende er der lidt om vores tanker!

I køkkenet vil vi:
– Sørge for kosten passer til et aktivt ungt menneske, som har brug for brændstof til en aktiv hverdag.
– Danne og uddanne dem, give dem en forståelse for mad og krop.
– Udfordre eleverne og udvide deres horisont.
– Engang i mellem forkæle eleverne og se igennem fingre med kostråd.

Alt mad bliver lavet fra bunden af gode råvarer, og vi gør vores ypperste for at præsentere maden, så det ser lækkert ud.

Set over en uge, vil der være sammenhæng mellem indholdet af protein, fedt og kulkydrater, så det passer til en aktiv teenager. Vi bestræber os på at bruge få kulhydrater, da de fleste teenagere er gode til selv at sørge for det mellem måltiderne.

Vi læner os op af sundhedsministeriets kostråd, som f.eks. anbefaler:
– Mindre kød – vi har derfor meget fokus på protein i salater og grønsager, samt ind i mellem vegetarretter.
– At sætte fokus på madspild.

Mad (fastfood) der købes i byen, må ikke tages med ind på skolen. Vi anbefaler at eleverne spiser sig mætte til de tre hovedmåltider på skolen, hvor der er mødepligt.

“Vi sørger for brændstof til hjerne og krop – undervisning og sport – sammen med eleverne”